onsdag 8 december 2010

Många funderingar

Nu har det gått ett tag igen innan jag har uppdaterat denna sida. Jag antar att en del av orsaken är att jag försöker vara mindre duktig... Hur som helst, nu är det dags!

Jag försökte trappa ut Hydrocortison för några veckor sedan och gick ner till 10 mg/dag. Till slut kände jag mig så trött att jag inte tyckte det var värt att försöka längre. Så jag trappade upp till 15 mg/dag igen med lite resultat av det, men det verkar som det tar ett tag för kroppen att återhämta sig från "fallet". Så denna vecka har jag börjat med 20 mg/dag, alltså åter till "normaldos". Det känns lite bättre alla redan, men det kommer väl så småningom, det gjorde det i alla fall förra gången jag försökte trappa ut och sedan trappade in igen.

Pga av att jag har svårt att trappa ut HC och pga av alla symtom som blir bättre av det och sämre utan det så börjar jag fundera på om det är någon annan sjukdom jag har? TWAR, borrelia, eller nån annan av de som jag tidigare listat som eventuella orsaker till tröttheten. Jag tänkte ge "den vanliga sjukvården" en chans till med hjälp av maken denna gången. Förhoppningsvis så hittar de något eller utesluter fler saker. Det vore skönt. Nu har jag ju något konkret att visa också, symtomlistorna och hur det utvecklar sig i samband med intag av HC (ja, det är ju inte säkert att läkarna anser det vara något konkret bara för att jag gör det, men det kanske ändå är värt ett försök till?).

Det är lite frustrerande att det blev så här i höst eftersom jag tidigare kände mig såpass pigg att jag funderade på att börja arbetsträna. Först skulle jag vänta med det för att först prova Nature Throid. Men tyvärr så lyckades jag inte beställa från den internetsidan min läkare föreslog förens de nya EU-reglerna satte stopp för det. Sen hittade jag en annan sida som jag tänkte beställa ifrån och då visar det sig att de har slutat skicka till Sverige för att tullen har beslagtagit så många av deras beställningar. Happ... så var det med det! Men eftersom jag ändå kände mig såpass mycket bättre så ville jag försöka arbetsträna. Då trappade jag ner HC och blev så trött att jag inte ens orkade kontakta läkaren för samtal om arbetsträning. Nu hoppas jag att jag kan börja efter jul i stället. Men jag ska inte stressa in i något och nu har jag dessutom fått problem med ryggen som ska utredas först. Så det är väl skönt om det är klart också innan jag sysselsätter mig med mer saker på dagarna.

Nu ska jag försöka ha fokus på att må så bra jag kan och försöka njuta av december och julefrid! Jag är så tacksam att jag har en tro att luta mig mot när allt känns jobbigt, orättvist och jag har tusen frågor av varför! Ofta är mina samtal/böner med Gud fyllda av frågor, hopplöshet, ilska och irritation, men jag känner alltid större lugn och frid inom mig efter de stunderna, även om det inte alltid känns som att jag får några svar. Men jag är tacksam för att jag har ett hopp! Låt det bli en uppmuntran i adventstid (oj, vad fromt och klyschigt det lät :) ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar