måndag 13 december 2010

Vecka 49

Vecka 49

Medicin
(Om inget annat anges under respektive dag)
10 + 5 + 5 mg HC taget: när jag vaknar, vid lunch
50 μg Levaxin taget: så fort jag vaknar
0 μg Lio taget: när jag vaknar, vid lunch
Selen på morgong
Blutsaft på efteremiddagen
Magnesium på kvällen

Måndag
Puls ?
Aktivitet Fixat lite hemma, gått en promenad, haft planeringsmöte på kvällen. Vi var bara tjejer så det blev en hel del babbel också :) Väldigt trevligt!
Under dagen Kände jag mig ganska ok. Jag var trött ändå och hade ont i ryggen.

Tisdag
Puls Före medicin: 65, efter medicin 84
Aktivitet Mailat lite och surfat. Gått en promenad i 1 timma, vilat i soffan, tittat på tv, pratat mycket med maken eftersom vi är nån slags kris för tillfället.

Under dagen Trött och ont i ryggen. Har använt verktabletter i max antal dagar nu, så nu är det bara att härda ut... Blev jättetrött när jag kom in efter promenaden! Men det var skönt att vara ute.

Onsdag
Puls Vilopuls natt: 55, innan medicin: 65, efter medicin: 85
Aktivitet Sov bra inatt. Uppdaterat bloggen, gått en promenad på ca en timma (det är det skönaste för ryggen just nu. Sitta är hemskt, stå och ligga är ok, men promenad är bra!). Fixat o donat lite hemma och sedan vilat framför tv:n Surfat lite o förberett mig inför imorgon.

Under dagen Ont i ryggen och trött, men betydligt mer energi än sista tiden.

Torsdag
Puls Vilopuls: 50, efter medicin: 74
Aktivitet Sovit ganska ok, men det är svårt att få bra sömn när man har ont i ryggen. Känns som ischias ungefär. Frukost framför tv:n, surfat en del, varit hos läkaren för ryggen. Hade en hel del frågor som han svamlade bort med nåt babbel om än det ena än det andra. Fick inte så mycket svar förutom att jag har fått diskbråck och att det bara är att vänta ut smärtan. Handlade mat med maken. Träffat vänner på kvällen och fixat med fika. En väldigt trevlig kväll med mycket skratt :) Tittat lite på tv när vi kom hem och surfat lite till.
Under dagen Trött och ont i ryggen. Frustrerad över att återigen ha träffat en läkare som försöker med babbel dölja att han inte kan svara på mina frågor! Men det är trevlig att träffa vänner! :) En själslig energikick måste jag säga :)

Fredag

Puls Efter medicin: 75
Aktivitet Sovit gott inatt. Kommer inte ihåg vad jag gjorde förutom att gå en lång promenad igen, ca 1 timma (har faktiskt gått ner 2 kg på 2 veckor nu! Men då har jag även ätit mindre portioner och lite mindre kolhydrater på eftermiddag och kväll än jag gjort tidigare).
Under dagen Kommer inte ihåg.

Lördag
Puls Efter medicin: ca 75
Aktivitet Maken har städat huset medan jag har planterat om lite växter, tvättat, lagat mat m.m. Tog en kort promenad på kvällen och vilade och gick faktiskt o lade oss sjukt tidigt för att vara en lördagkväll.
Under dagen Trött och ont i ryggen. Det var skönt att få det städat och fixat med de grejer jag gjort.

Söndag
Puls Efter medicin: ca 75
Aktivitet Varit i kyrkan och träffade vänner på eftermiddagen. Det var härligt. Sedan hade jag och maken ett långt samtal på flera timmar (pga kris).
Under dagen Trött och ont i ryggen, men det känns lite bättre igen. Blir glad av våra vänner, men trött av att vara mitt i en konflikt med maken!

Sammanfattning
Det är lättare att gå upp på morgonen igen sedan jag trappat upp HC till 20 mg/dag igen. Jag upplever att pulsen är lite mer normal sedan jag slutade med Lio. Nu är den nere på runt 75 varje dag en stund efter att jag tagit medicin istället för 85! Jag upplever tyvärr att jag blivit lite plufsig i ansiktet igen sedan jag slutade med Lio (myxödem?). Jag har lyckats gå ner 2 kg på 1 timmaspromenader och lite mindre mat, det känns skönt. Jag blir trött av att vara mitt i en konflikt med maken, det känns inte alls roligt. När man väl börjar må bättre i kroppen igen, ja då får man diskbråck istället och äktenskapet börjar gunga ordentligt. Ska man aldrig få må riktigt bra och vara lycklig? Så det är både upp o ner på samma gång....

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag hamnade på din sida när jag satt och sökte runt om hypotyreos. Jag var förra veckan och tog prover och jag hoppas faktiskt att det är det jag har, det skulle förklara så mycket av alla besvär jag har!
    MEn jag funderade bara, om du vill, och om du vet, vad du hade för värden som gjorde att de sa att du hade hypotyreos? Är ju väldigt olika från läkare till läkare har jag fått lära mig, vad de tycker gränsen går vid och så. Så jag är bara lite nyfiken.

    SvaraRadera
  2. Hej hittade precis din blogg här. Väldigt intressant läsning och tack för att du tar dig tid att skriva ner allt för oss som precis påbörjat vår behandling.

    HC är det hydro cortison eller vad heter tabletterna? Ska prata med läkaren om att påbörja det. Jag äter levaxin 50 μg men upplever att jag blivit tröttare sen jag började med det.

    Hoppas att diskbråcket ger med sig och att det lugnar ner sig med gungandet. God Jul!

    SvaraRadera
  3. Hej A!

    Hoppas du hittar svar på varför du mår som du gör. Titta gärna på vilka andra sjukdomar som kan ge trötthet. Enligt mina blodprov är jag fullt frisk, så det är mina symtom läkaren har tittat på, så jar har ju inte hypothyreos i vanlig mening.
    Lycka till!

    Hälsningar
    Agnes

    SvaraRadera
  4. Hej Latinha!
    Tack för uppmuntran!
    Ja, HC är hydrocortison. Man ska tydligen vara försiktig med det så lyssna på vad läkaren säger. Det är tyvärr lätt att bli beroende av det och det kan ge jobbiga biverkningar i längden. Jag lyckas inte sluta med det i alla fall...
    Lycka till!

    Hälsningar
    Agnes

    SvaraRadera
  5. Hejsan, och tack för att du tog dig tid att svara!
    Det där var intressant,att du inte hade enligt blodproven och att han "bara" gick på symtomen.
    Jag har nämligen varit och tagit blodprover, och enligt de nya gränsvärderna ligger jag utanför, inte med mycket men ändock utanför och läkaren har i brevet han skickat till mig skrivit att jag har helt normala värden vilket irriterar mig. Vi hade ett jättebra samtal och det kändes som att han lyssnade när jag berättade om det med nya gränsvärderna, att man även kan behandla om man inte har dåliga värden utan på grund av symtomen osv, men det sket han tydligen i när han sen fick provsvaren.
    Jag fick provsvaren i mellandagarna så jag ska ta itu med det nu när allt börjar komma igång igen.

    Är du ofta sjuk också? Eller var, innan du fick behandling? Jag har varit förkyld MINST en gång per månad det senaste året, jag har förknippat det med att jag kanske fick dåligt immunförsvar efter jag opererade mitt diskbråck, men nu har det gått 1 år och 4 månader sen operationen och jag tycker det ska ha gått till sig isåfall. Jag är sjukskriven så jag är inte direkt ute och rör mig bland massa folk och smittas av mycket bakterier heller. Är så less på denna förlamande trötthet, och tröghet. Sen, om det nu är detta så kanske både depressionen och ångesten skulle bli bättre. Vill ju bara få bli "normal" igen!

    Lycka till med allt, jag tittar in lite nu och då och ser hur det går för dig :)

    SvaraRadera
  6. Hej A!
    Vad tråkigt att läkaren inte ville hjälpa dig vidare! Hoppas du hittar någon annan som kan.

    Jo, jag har varit sjuk ganska ofta. Ofta halsfluss när jag var tonåring och halsont i stort sett varje dag sedan ca 15 år tillbaka plus lite förkylningar då och då. Annars är jag ganska frisk:)

    Ja, jag vill också bara bli normal igen. Hoppas vi lyckas, båda två!

    Hälsningar
    Agnes

    SvaraRadera