tisdag 2 mars 2010

Vecka 7 Tredje! veckan på dos 1

Vecka 7
(Om inget annat anges under respektive dag)
Medicin
10 + 5 + 5 mg HC taget ca kl. (8.30 12.30 16.30), denna vecka har tiderna blivit 11.30 14.30 17.30
25 μg Levaxin + 5 μg Lio (Liothyronin) taget så fort jag vaknar
2 msk MT till kvällsmaten

Måndag
Medicin Levaxin och Lio som vanligt, men endast 10 mg HC kl 16.00, tog inte MT
Aktivitet Kände mig dålig i går när jag gick och lade mig. Vaknade vid 4 och hade nån slags magsjuka. Var dålig i ca 12 timmar, men var trött och matt och ni vet... Så därför fick jag inte i mig mer än 10 mg HC
Under dagen har jag inte mått så bra. Helt slut och har haft svårt att sova nån längre stund. Var vaken mellan 19.00 och 23.00, men orkade inte sitta upp ordentligt.

Tisdag

Medicin Har inte tagit MT eftersom den känns lite skarp för magen efter igår.
Aktivitet Har surfat och tittat på tv mest hela dagen. Orkade duscha idag, skönt!
Under dagen har jag varit trött och matt, men har succesivt blivit bättre under dagen och fått matlusten tillbaka.

Onsdag

Aktivitet Tittat på tv, läst och surfat. Mest tagit det lugnt.
Under dagen har jag kännt mig lite bättre, men varit matt, trött och haft ont i nacken. Hade svårt att sova inatt.


Torsdag

Aktivitet Samma som igår, plus att jag diskade lite idag. Skulle träffat vänner, men vågade inte riskera att smitta dem med nån magsjuka. Hade en trevlig kvalitetsmiddag med mannen på kvällen istället, sånt gillar jag :)
Under dagen Trött och matt men glad i själen :)

Fredag

Aktivitet Förutom att ta det lugnt har jag städat lite och diskat.
Under dagen var jag matt på morgonen, men hade mer energi på eftermiddagen och kände mig ganska ok på kvällen. Jag har haft lite ont i lederna, men kroppen vill i alla fall röra på sig igen :) Jag känner mig äntligen återställd efter magsjukan i alla fall.


Lördag
Aktivitet Hela dagen har kretsat kring IKEA. Mäta, planera, vi var på IKEA i måååånga timmar, fundera, besluta, packa upp, fixa osv.
Under dagen har jag varit lite trött, men jag har ändå orkat hela dagen utan att bli slutkörd! För att ha varit på IKEA så många timmar, så får man nog säga att det har gått väldigt bra idag!

Söndag
Medicin Glömde ta MT
Aktivitet var i kyrkan. Efter det gick vi ut och åt med vänner. Väldigt trevligt! Vi satt på restaurangen i nästan 4 timmar! Sedan har jag och mannen haft en trevlig pratkväll :)
Under dagen har jag känt mig helt ok! Man får ju lite energi när man umåg med trevliga människor också och pratar om annat än sjukdom och F-kassa osv. Mer umgänge åt folket! :)

Sammanfattning
Tanken var ju att jag skulle höja dosen på Levaxin och Lio denna vecka, men så blev jag ju magsjuk i måndags. Tänkte att det är nog bra att inte stressa kroppen ännu mer utan att kroppen får ligga kvar på samma nivå av Lio och levaxin som den blivit van vid tills jag mår bra igen. Så jag lät det vara. Men nässta vecka blir det doshöjning om inget annat händer :)

Jag tycker att det har blivit lite lättare att få in syre i kroppen. Jag får fortfarande andas viljemässigt ibland, men de andetagen känns som de är lätta att få in och de är fyllda av härlig frisk luft! Det är en härlig känsla. Min puls har även ökat vid vissa tillfällen. Jag kanske borde kolla tempen en period igen snart.

En reflektion kring tröttheten och mattheten jag kände när jag var magsjuk. Precis så trött och matt minns jag det som att jag var när jag blev sjukskriven för utmattningsdeppression. Jag kände igen känslan och tycker nog att det är en bra jämförelse på hur slut jag kände mig. Även om jag inte var tömd på mat och vätska, så var det ändå samma trötthetskänsla. Så för alla som inte förstår hur man mår vid utmattning så har ni nu nåt att jämföra med! Förutom att det tar längre tid att återfå krafterna igen efter utmattning/utbrändhet. Det som är positivt med att jag blev magsjuk och blev så där trött är ju att jag märker skillnad. Jag är ju inte så trött idag som jag var när jag blev sjukskriven, så visst har det hänt något fast jag knappt märkt det själv! Det går åt rätt håll även om det går långsamt. Återigen, man behöver tålamod...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar