fredag 29 januari 2010

Vecka 2 Trappa upp HC

Måndag
Medicin 5 mg HC
Temperatur vet ej
Aktivitet tvättat, diskat
Under dagen trött, men ok. Jag bröt inte ihop av trötthet pga tvätten, som jag brukar

Tisdag
Medicin 5 mg + 5 mg HC
Temperatur vet ej
Aktivitet surfat, mailat, läst på om hypo2
Under dagen trött i perioder

Onsdag
Medicin 5 mg + 5 mg HC
Temperatur vet ej
Aktivitet gjort en inhandlingslista, vilat en lång stund, storhandlat
Under dagen hade svårt att somna i går natt, var vaken till 3.30. Har känt mig ganska ok under dagen, tröttare idag än igår dock, grät efter handlingen

Torsdag
Medicin 5 mg + 5 mg HC
Temperatur 36,5
Aktivitet vilat, surfat, diskat och lagat mat
Under dagen hade svårt att somna igår också, men jag brukar ju ha det i perioder så det är svårt att veta om det beror på HC eller om det är som det "brukar". Jag sov nån timme, var vaken mellan 1.30-6.45, sedan vaknade jag vid 11.30. Har under dagen känt mig yr när jag rest mig upp, halvkrasslig, det har börjat klia förskräckligt på ryggen och finnar ploppar upp.

Fredag
Medicin 5 mg + 5 mg + 5 mg HC
Temperatur 36,5
Aktivitet Städat, surfat
Under dagen lite krasslig och trött i perioder, har haft ont i kroppen. Har blivit hård i magen igen efter att jag slutade med MiviTotal för några dagar sedan. Får nog börja med det igen. Magnesiumtabletter fungerade mot hård mage i höstas, men de är så stora och svåra att svälja.

Lördag
Medicin 5 mg + 5 mg + 5 mg HC, 1 msk MT (MiviTotal Plus)
Temperatur vet ej
Aktivitet lagat mat med hjälp av mannen och bakat lite, tittat på film och vilat
Under dagen hård i magen, ont i kroppen, stel, men fascinerad över att jag ändå har orkat med det jag gjort idag. Muffinsen var helt spontant och jag har haft svårt för att vara spontan tidigare.

Söndag
Medicin 5 mg + 5 mg + 5 mg HC, 2 msk MT
Temperatur 36,7
Aktivitet tittat på tv, gått en kort promenad
Under dagen inte fått blodsockerfall på samma sätt idag som jag brukar få. Jag mår bättre i magen igen, verkar som om MT hjälper. Jag har inte ont i kroppen längre, men kände smärta i knät när jag gick min promenad.


Sammanfattning
Jag tycker att jag har orkat mer denna vecka än vad jag brukar, trots att jag har haft svårt att sova vissa nätter. Jag tycker att det har fungerat bra att höja dosen, men jag har haft svårt för att hitta rutiner för medicineringen. I början tog jag tabletten när jag vaknade (ca 11.30), när jag började med två så tog jag när jag vaknade och vid ett mellanmål (ca 11.30 och 15.00). Eftersom man helst inte ska ta HC för sent så masade jag mig upp ur sängen när jag skulle ta tre gånger (ca 9.00, 12.00 och 15.00), men somnade om efter det och vaknade lagom till lunch igen. Temperaturen kollar jag på eftermiddagen, precis innan jag ska ta dagens sista tablett.

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vad kul att få läsa en blogg om hypo2!
    Helt otroligt hur mycket jag känner igen mig i både dina symptom, och din historia (av det som skrivits än iaf :))
    Har inte fått någon diagnos än men kämpar och sliter för att få en, och förhoppningsvis få behandling så småningom!

    Ska bli intressant att läsa utvecklingen!
    Lycka till!

    Mvh, Jensen.

    SvaraRadera
  2. Hej Jensen!
    Vad roligt att du har hittat hit, :) fast tråkigt att du behöver känna igen dig (önskar ingen denna sjukdom!)..
    Uppdatering kommer om någon dag :)

    Jag önskar dig verkligen lycka till och hoppas att du kan få behandling snart!

    Mvh, Agnes

    SvaraRadera
  3. Ja det kanske var fel uttryckt av mig. "Kul" är det ju såklart inte, är ju väldigt tragiskt när man tänker på det!
    Men jag vet inte, det skänker en lite hopp i all fall..?
    Hoppas allt reder ut sig för dig!

    Ha det gott!

    //Jensen

    SvaraRadera
  4. Jag förstår vad du menar :)
    Jag försöker tänka precis så: ska man ändå gå igenom något jobbigt så kan man ju försöka använda det så att det blir positivt för någon annan, om man orkar :) Och att någon tar del av det man går i genom och får något positivt ur det, gör att det känns lite bättre för en själv också :)

    Hoppas du får en bra läkarkontakt!

    Mvh, Agnes

    SvaraRadera