måndag 1 februari 2010

Vecka 3 Dosjustering HC

Måndag
Medicin 10 mg + 5 mg + 5 mg HC, 1 msk MT
Temperatur vet ej
Aktivitet tvättat, vilat, lagat mat, surfat, lagat mat igen, diskat, pratat i telefon
Under dagen trött, men har ändå orkat med allt idag! Men jag är HUNGRIG hela tiden!!! Så har jag känt i hela mitt liv, men inte sedan jag blev sjukskriven. Nu är hungern alltså tillbaka?

Tisdag
Medicin 10 mg + 5 mg + 5 mg HC, 2 msk MT
Temperatur 36,6
Aktivitet fixat och donat, vilat, surfat, lagat mat, diskat, fixat lite till, tittat på TV
Under dagen trött i perioder, men inte så där sjuuukt trött som jag varit innan. Hungrig på kvällen.

Onsdag
Medicin 10 mg + 5 mg + 5 mg HC, 2 msk MT
Temperatur 36,7
Aktivitet har varit ganska aktiv idag och har träffat vänner en stund
Under dagen trött i perioder, men helt ok. Det kändes nästan som om jag hade energi ibland. Men jag har varit lite vresig idag och HUNGRIG! Trots att jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat och eventuellt lite till senare på kvällarna… Kanske ska stanna här i dos, eller ska jag gå upp i morgon?

Torsdag
Medicin 10 mg + 5 mg + 10 mg HC, 2 msk MT
Temperatur 36,9
Aktivitet lagat mat, diskat, tv, surfat, städat hela lägenheten m.m.
Under dagen när jag vaknade hade jag svettats som en gris och jag hade mer ont i halsen än vanligt. Energimässigt kändes det bra på förmiddagen, men jag blev trött vid 15. Jag tog sedan 10 mg HC kl16 och efter det blev jag darrig och hypad. Det känns som om jag har gjort hur mycket som helst idag, först kl23.30 var jag på väg i säng och då hade jag varit uppe sedan 07.15!! Känns jättekonstigt! Trött, darrig, rädd att glömma något som borde göras och överskottsenergi i kroppen är de känslor som dominerat idag. Jag tror att det är dags att gå tillbaka ett steg med hydrocortisonet, till gårdagens dos :)

Fredag
Medicin 10 mg + 5 mg + 5 mg HC, 2 msk MT
Temperatur 36,8
Aktivitet surfat, strykt gardiner och piffat lite i hemmet, har haft vänner på besök under kvällen, som blev trevlig men väldigt sen.
Under dagen har jag känt mig trött i perioder och stressad över att allt skulle vara i ordning för kvällen. Vid kl17 var jag gråtfärdig, men ”hade inte tid att gråta”. Under kvällen var energinivån upp och ner.

Lördag
Medicin 10 mg + 5 mg + 5 mg HC
Temperatur 37.0 !! Kan det bero på ägglossning?
Aktivitet har vilat, surfat, handlat och umgåtts med vänner, blev tyvärr en sen kväll igen.
Under dagen har jag varit trött, det var riktigt jobbigt när jag var och handlade, jag orkade inte riktigt fokusera och fick läsa inhandlingslistan flera gånger för att verkligen se vad det stod.

Söndag
Medicin 10 mg + 5 mg + 5 mg HC, 2 msk MT
Temperatur vet ej
Aktivitet surfat, varit i kyrkan, surfat, ätit lunch med vänner, tittat på film m.m.
Under dagen har jag varit trött och det har varit jobbigt och svårt att vara social. Jag har inte riktigt koll på de sociala koderna och när jag blir trött så blir det ännu värre. Jag vet knappt vem jag är då och det känns som om allt blir fel. Det känns fortfarande som om jag lever i en bubbla och att jag ibland går på autopilot och inte medvetet styr mig själv. Jag har bearbetat en massa känslor ”från förr” ikväll vilket också tar på krafterna. Så man kan lugnt säga att jag har haft en dipp i självförtroendet i dag.


Sammanfattning
Jag tycker att jag märkte en markant skillnad i hur mycket jag orkade, mot vad jag brukar orka. Men det blev nog för mycket i torsdags. Jag tror att kroppen fick en smärre chock när jag kom upp i 25 mg HC, så jag skulle nog ha stannat på 20 mg i alla fall. Och jag ska nog vara försiktig med sena kvällar ett tag till, för sedan kom tröttheten tillbaka lite. Humorn och självironin har sakta kommit tillbaka dock, vilket känns underbart!

Det har varit ganska svårt att hitta en bra rutin när det gäller tider att ta HC. Med sena nätter osv så har jag inte lyckats ta doserna samma tid varje morgon. Däremot har jag försökt att hålla mig till ett intervall på 3-4 timmar mellan varje dos under dagen.

Jag väntar med att lägga till Levaxin och Lio tills det känns stabilt med HC, så jag lägger mig på 20 mg HC per dag ett tag så får vi se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar