måndag 8 februari 2010

Positivt läkarbesök

Var idag hos den psykiatriker som tidigare hade hand om min sjukskrivning och såg till att jag fick göra utredningar och prover. Direkt när jag kom in så sa hon att jag såg piggare och gladare ut! Hon undrade vad som hänt sedan sist och hur jag har mått.

Jag gav henne en kopia på provsvaren och berättade kort om hypo2, vilka mediciner jag fått och hur de ska tas. Hon tyckte att det var intressant och ville gärna veta mer och få kontakt med läkaren jag varit hos, framför allt för att kunna hjälpa andra patienter hon har. Så det finns bra läkare i den vanliga vården också! :)

Jag berättade även att "min" läkare skrivit enbart "Hypotyreos" som diagnos till f-kassan, eftersom typ 2 inte existerar enligt socialstyrelsen. "Ja, så måste man göra ibland när diagnosen inte finns fast den existerar" fick jag som svar! Jag tappade nästan hakan...

Så ge inte upp alla ni som kämpar, det finns hopp!

2 kommentarer:

  1. Hejsan Agnes!!!

    Jag är så glad att jag hittat din blogg......
    I nästan allt du skriver så känner jag igen mig, mår för det mesta skit och har i perioder trott att det bara är inbillning ,med så ser jag att då är vi riktigt många som går runt och inbillar oss.. Jag ska börja samla urin imorgon och skicka in till scandlab...har aldrig fått en diagnos men har alltid kännt att det är något fysiskt som ligger bakom allt som jag känner..

    Om det ev. inte skulle visa något på provet, betyder det i såfall att allt e som det ska eller kan man göra andra tester. Skulle vilja ha kontakt med en läkare som lyssnar på mig. Alla har alltid sagt att lilla gumman det är pga. stress osv osv.

    Du är så duktig på att berätta om dig själv och jag önskar dig allt gott, jag kommer att följa dig på bloggen..
    Kram från en 4 barns mammma...

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för komplimangen!

    Ja, vi är nog tyvärr aldeles för många som mår dåligt och får en klapp på huvudet och förklaringar om stress m.m. Men som tur är så har ju inte forskningen stannat av utan man får ju mer kunskap om kroppen hela tiden (fast det ibland känns som om vi har stannat i 70-talet).

    Jag önskar jag kunde ge dig svar på fler prover man kan göra om detta inte visar något. Jag är tyvärr inte så inläst på det, men det finns ju självklart fler orsaker som kan ligga bakom. Jag lägger upp ett inlägg på andra sjukdomsförslag i bloggen.

    Lycka till med proverna och jag hoppas verkligen att du får klarhet i vad som ligger bakom hur du mår!

    Mvh, Agnes

    SvaraRadera