onsdag 24 februari 2010

Vecka 6 Andra veckan på dos 1

Vecka 6
(Om inget annat anges under respektive dag)
Medicin
10 + 5 + 5 mg HC taget ca kl. 8.30 12.30 16.30
25 μg Levaxin + 5 μg Lio (Liothyronin) taget så fort jag vaknar
2 msk MT till kvällsmaten

Måndag
Medicin Hc kl. 10.30 12.30 16.30. Glömde MT idag
Aktivitet Surfat, haft besök, tvättat, diskat och varit hos naprapat
Under dagen trött, men lite bättre efter kl18. Fortfarande ont i nacken efter besöket hos naprapaten, men det är lite bättre i alla fall. Jag hade svårt att somna i går så jag tog sovmorgon till 10.30

Tisdag

Medicin Hc kl. 11.00 15.00 18.45
Aktivitet Läst, varit med katten hos veterinären för vaccinering, handlat, bakat , surfat, tv
Under dagen Jag var seg i morse och trött under dagen, men det blev lite bättre på kvällen. Det känns lite bättre i nacken. Jag somnade bra igår men gick upp kl 11. Det märks i magen att jag glämde MT igår.

Onsdag

Medicin Hc kl. 11.30 15.30 19.00
Aktivitet Jobbiga "uppgifter" med papper som ska in till försäkringsbolag. Ibland undrar jag om jag har någon form av dyslexi som gäller specifikt sådana papper och siffror?! Lagade mat, diskat, surfat.
Under dagen har jag varit trött, men ändå haft ganska bra ork för det jag har gjort. Jag somnade lite sent i går igen och gick upp ur sängen först vid kl 11. Mer ont i nacke o rygg idag än igår.

Torsdag

Medicin Levaxin och Lio kl 10.30 (lite väl sent!) HC 10.45 14.30 18.00. Glömde MT idag.
Aktivitet Fixat och donat med papper, strykit lite på min "att-göra-lista", ringt en massa samtal osv.
Under dagen Somnade sent igår igen, så jag vaknade kl 10. Jag har varit trött, orkeslös, haft lite ångest och började gråta över en räkning som jag inte förstod, varit på lite dåligt humör efter det och blev även sluten och sammanbiten. (När jag ringde företaget och frågade om räkningen så hade jag avslutat avtalet med företaget i tid, men de skickar räkningar väldigt tidigt. Så jag hade fått en räkning på något som jag inte ens skulle ha, än mindre betala för. Tänk vad en sådan lite sak kan ställa till det en hel dag för en sådan som mig... )

Fredag

Aktivitet Mera pappersfix, tv, städat, diskat, surfat, lite mer tv
Under dagen var jag trött på förmiddagen, lite mindre trött på eftermiddagen, helt slut efter att jag städat, lite bättre igen och lite mer energi vid kl 23 ungefär. Sov lite bättre inatt och vaknade kl 8. Skönt. Märks att jag glömde MT igår igen.

Lördag
Medicin Idag tog jag Levaxin och Lio kl 10.00 och tog HC kl 10.30 15.00 18.00
Aktivitet Ätit frukost, planerat matinköp och handlat med min man, fixat lite och tillbringade kvällen hos vänner.
Under dagen var jag trött lite upp och ner, lättstött, men det blev bättre under dagen och kvällen blev riktigt trevlig.

Söndag
Aktivitet var i kyrkan, hade vänner hemma på lunch och fika. På kvällen hade jag och mannen lite kvalitetstid och pratade om viktiga saker som snurrar i våra huvuden. De stunderna värdesätter jag högt!
Under dagen har tröttheten gått lite upp och ner, men jag har ändå varit ok hela dagen. När vi har vänner här på mat eller fika så brukar det vara mannen som fixar medans jag tar hand om disken när alla gått. Jag klarar inte av att tänka och följa recept (jag måste följa recept numera) när det är människor runt omkring. Tur att man har en man som lagar väldigt god mat! :)

Sammanfattning
Visst har jag varit trött, men jag har ändå orkat med en del jobbiga saker som jag har stått på min "att-göra-lista" i över 2 år! Så jag kanske har varit trött i propotion till vad jag har gjort?


Ryggen och nacken känns lite bättre efter besöket hos naprapaten. Att ha ont gör ju att man blir ännu tröttare, så det är skönt att det går åt rätt håll.

Rutinerna har det gått sådär med. Jag har tagit Levaxin och Lio på morgonen, men sedan somnat om och gått upp senare än planerat och därmed ändrat tiderna för HC. Men man måste ju kunna vara lite flexibel också, livet är ju inte alltid statiskt. Fast det vore nog bättre att kunna följa rutinerna.

Jag fick i veckan veta att Levaxin kan ta flera månader på sig innan man märker av det, så om man inte har TÅLAMOD innan man börjar med det här så får man nog skaffa sig det. Om inte annat så kommer det väl på köpet förhoppningsvis :) Jag har ju dessutom en väldigt liten dos, så det borde nog inte märkas så mycket i början. Nästa vecka är det i alla fall tänkt att jag ska höja dosen. Det ska bli spännande! (Hahaha, alla som tittar på OS tycker nog att min uppfattning om vad som är spännande är lite mesig just nu! :) )

2 kommentarer:

  1. HEJSAN!

    JA, MEN TAR DU BÅDE LEVAXIN OCH LIOTHYRONIN, OCH ÄVEN HYDROCORTISON OCKSÅ..OCH HUR GÅR ALLA DESSA IHOP..OCH HUR HJÄLPER LITHYRONIN DIG..MEN DU TÅL LEVAXINEN?
    SJÄLV SÅ HAR JAG BARA LEVAXIN TBL, HAR FÖR HÖGT TSH..OCH HAR EJ FÅTT NÅGRA ANDRA TABLETTER, FÖRRÄN NU OCKSÅ HYDROCORTISON..

    MHV ANKI B.

    SvaraRadera
  2. Hej Anki!

    Oj, vad märkligt att du fått hydrocortison efter att du börjat med Levaxin! Hur går det för dig? Märker du någon skillnad med HC? Tål du levaxinet?

    Som jag förstår det så behöver man stärka binjurarna förs för att kroppen ska kunna använda sig av tex. levaxin. Så jag började med HC för att sedan även ta levaxin och liothyronin. Jag vet egentligen inte hur och om Lio hjälper mig eftersom jag började med det samtidigt som jag började med Levaxinet.

    Om jag tål levaxinet är en bra fråga! Jag har försökt höja dosen men har fått hjärtklappning. Så jag vill testa ett naturligt preparat och se om det blir bättre av det. Men jag tål Levaxin upp till 50μg i alla fall.

    Mvh
    Agnes

    SvaraRadera